Založ si blog

Čipovanie – strašiak alebo záruka slobody?

V dnešnom blogu budem trochu menej „aktuálny“, ale zároveň musím priznať, že k zamysleniu na túto tému ma priviedli diskusie okolo COViD-19 a vakcinácie, hlavne konšpiračné teórie antivaxerov zvažujúce „mimovoľné“ nedobrovoľné „začipovanie“ zaočkovaných jedincov.

 

RFID Čipy – sloboda, či väzenie?

Nebudem sa tajiť tým, že patrím medzi ľudí, ktorí „čipovanie“ do istej miery schvaľujú a myslím, že by som nemal problém dať sa „čipnúť“ dobrovoľne, je to jednak tým, že mám čisté svedomie, poctivo pracujem, poctivo platím hypotéku a kreditku a nemám dôvod svoju identitu nejakým spôsobom zahmlievať. Skôr, než začneme kritizovať aplikáciu čipov, skúsme si uvedomiť, čo nám čip ponúka, a čo nám na druhej strane môže vziať.

V dnešnej dobe je náš každodenný život postavený na fakte, že pri sebe musíme nosiť doklady – občiansky, vodičský, platobné, debetné, či kreditné karty, rôzne iné legitimácie, klubové karty, zľavové karty, etc. etc. Zo zákona občan musí byť schopný preukázať svoju totožnosť, na to nám slúžia naše doklady – a teraz sa dostávame k jadru veci – autority od nás, platiacich, slobodných ľudí, žijúcich v slobodnom zriadení, vyžadujú, aby sme doklady totožnosti mali pri sebe, aby sme kedykoľvek boli pripravení preukázať svoju totožnosť. Pokiaľ doklady nemáme, musí sa k overovaniu pristúpiť alternatívnym spôsobom, čo môže byť zdĺhavé, či nákladné. Naproti tomu – z môjho uhla pohľadu, je čipovanie určitým znamením slobody – totiž, treba si uvedomiť, čo vlastne RFID čip je – u ľudí je prirodzené, že sa boja neznámeho, navyše v dobe kontinuálnych konšiprácií, nie je prekvapením, že ľahko podliehajú rôznym konšpiračným teóriám.

Odkiaľ vlastne pramenia obavy spojené s „čipovaním“? V prvom rade si osobne myslím, že je to domnienka nejakého „sledovacieho“ čipu, o ktorom priemerný Slovák žijúci na Facebooku predpokladá, že je schopný zbierať a posúvať informácie o vašej polohe, obsahu žalúdka, či s kým sa včera stretol alebo ožral. Nie, skutočne to takto nefunguje – RFID čipy sú jednoduché zariadenia, ktoré obsahujú krátku textovú, či číselnú (príp. mixovanú) informáciu, ktorá môže byť spárovaná s databázou. Nešpecifikovanou databázou. Môžme si napríklad predstaviť občiansky register, kde je k určitému kľúču priradené číslo občianskeho preukazu, teda informácie o konkrétnom človeku. V zásade takýto čip nepredstavuje nič iné, len občiansky preukaz, ktorý mám neustále pri sebe, pričom ma nik nenúti nosiť ho v peňaženke u seba. Rovnako, ako náš pohyb cez hranice, či letiská alebo kdekoľvek inde, kde prečítajú váš občiansky preukaz, aj čip sprostredkuje túto informáciu. Avšak rovnakým spôsobom, ako ho sprostredkuje občiansky preukaz. Zároveň je pre mňa úsmevné, ako strašne sa títo „konšpirátori“ boja, že ich niekto chce sledovať. Naozaj považujem za absurdné, že slobodné mamičky na materskej, sú presvedčené o tom, že ich potrebuje sledovať Americká CIA, lebo existuje podozrenie, že predáva materské mlieko bez živnosti.

Kde je v tomto sloboda?

Keď som vyššie spomínal, že „čipovanie“ je pre mňa do istej miery zaujímavé a lákavé, predtým by som musel poznať výhody, ktoré mi to prinesie. Prinesie mi to slobodu? Áno, za predpokladu, že sa budem vedieť zbaviť všetkých dokladov, ktoré u seba teraz musím mať. To by však znamenalo vybudovanie komplexnej infraštruktúry, integrované riešenie, ktoré združuje informácie o mojich preukazoch, kartách a ostatné informácie, ktoré sú na dnešný život potrebné….a nepredpokladám, že by niečo podobné bolo vybudované v blízkej dobe.

Čo ak ma „čipnú“ počas očkovania?

Nečipnú. A keby sme sa náhodou dostali k „doktorovi Mengelemu“, ktorý by bol techgeek a snažil by sa nám pod kožu vpraviť čip, asi by sme si to všimli. RFID čipy sú síce v dnešnej dobe veľmi malé, avšak pokiaľ by niekomu bol takýto čip implantovaný, bolo by nemožné nevšimnút si ho. OK…ale čo ak? Dobre, predpokladajme, že nás Dr. Jekyll čipol a vy máte pod kožou vysielačku? Bude ma doktor sledovat? Nie, nemá ako, RFID nie je GPS. Bude vediet, že som to včera v krčme prepálil? Nie. Bude vedieť môj PIN k platobnej karte? Nie. Bude vedieť, že som bol včera v nevestinci? Nie. Čo bude teda Dr. Jekyll o mne vedieť, keď ma začipuje? Odpoveď je jednoduchá – nebude vedieť nič, pretože nebude existovať systém zbierajúci tieto informácie a už vôbec nebude k dispozícii doktorovi Jekyllovi. RFID čip nie je GPS modul, ani miniatúrna kamera, či ploštica.

A na záver by som rád vyzval všetkých konšpirátorov, nech trochu pracuju na filtrácii informácií a predtým, než začnú šíriť konšpiračné teórie, či hoaxy, nech použijú „sedliacky rozum“ na zrátanie si dvoch a dvoch. Je to predsa ľahká matika, no nie?

 

Dík za prečítanie.

 

Ako sa v Taliansku umiera na koronavírus?

21.03.2020

Len tak rozmýšľam nad tým, ako spracovať informácie, ktoré nám médiá podávajú. Včera v správach uviedli, že Taliansko má za deň ďalších vyše 600 obetí koronavírusu. V poriadku. Skúsim si to trochu rozložiť na drobné. Podľa štatistík CIA z roku 2017, je priemerná ročná úmrtnosť na území Talianska 10,4 na 1000 obyvateľov. Ak budeme trochu zaokrúhľovať a [...]

Populistický hyenizmus po Slovensky, podmazaný koronavírusom.

21.03.2020

Nedalo mi nenapísať niečo na túto tému. Ako sledujem internet a všetok ten prietok informácií prúdiacich tým slovenským, rád by som napísal svoj názor na počínanie politických postáv, z ktorých jedna mala trochu smolu. Na úvod tohto blogu by som chcel poznamenať, že netvrdím, že môj názor musí byť správny, a preto by som aj prípadného čitateľa rád požiadal, aby [...]

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.

Luke Snowmaker

"Dajme si denne aspoň 10 minút filozofie."

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 9178x
Priemerná čítanosť článkov: 3059x

Autor blogu